Wednesday, 21 October 2020

Testimoni Vivix : Kulit Cantik Dan Sihat Dengan Vivix

Testimoni Vivix : Kulit Cantik Dan Sihat Dengan Vivix | Kulit cantik dan sihat memang idaman setiap wanita dan juga lelaki.

Cukup berkeyakinan bila memiliki kulit yang sihat. 


Kerana, kulit wajah mampu memberikan tanggapan pertama yang positif dalam setiap pertemuan atau perhubungan.

Pengambilan makanan atau suplemen bersumberkan polifenol, selain vitamin A,C dan E dalam rutin harian mampu memberikan kulit yang sihat dan cantik. Ini kerana polifenol dan Vitamin ACE merupakan sumber antioksidan tinggi yang menghalang radikal bebas dari merosakan kulit.

Baca juga:

Testimoni Vivix #1 : Vivix Selamatkan Kulit Badan

Semasa saya belajar dulu, keadaan kulit saya teruk. Bermacam-macam jenis ubat-ubatan dah saya cuba, tapi semakin teruk. Semakin lama, semakin sakit dan jadi kudis serta bernanah

Habis penuh satu badan, tak boleh tidur, mengiring, berjalan. Kalau nak mandi, kena air jadi pedih. Sakit tu hanya Allah yang tahu.

Akhirnya keluarga belikan Vivix kepada saya. Saya ambil Vivix secara konsisten. Dengan izin Allah, dalam 2 minggu segala kudis dan nanah menjadi kering.

-Puan Nurul Adila-

Testimoni Vivix #2 : Kulit Suami Semakin Halus

"Husband ambil vivix. Kulit muka memang semakin halus. Sebelum ni ada lubang-lubang bekas jerawat tu ketara sangat, tapi bila dah ambil Vivix lubang-lubang tu semakin kecut.

Garisan halus kat muka pun dah berkurangan. Kulit juga semakin anjal

-Puan Abby Misaha-

Testimoni Vivix #3 : Kulit Rasa Glowing Dan Segar
Rasa macam pati ribena. Kesan dalam tempoh 24jam selepas ambil Vivix ialah kulit rasa glowing dan segar.

-Emma Maembong-

Baca juga:

Testimoni Vivix #4 : Kulit Makin Moist (Lembap) Dan Halus

"Saya dah masuk botol ke 2 Vivix. Obvious part dengan kulit saya, ia rasa moist dan nampak halus je especially kat kulit wajah.

Ira juga tru makan untuk rambut sebab rambut gugur banyak walaupun dah buat treatment"

-Puan Fazira Aziz-

Vivix memberikan kesan positif kepada kulit kerana mempunyai kandungan polifenol yang sangat tinggi. 

Mengambil polifenol dalam diet harian membantu menyihatkan sel-sel badan dan sekaligus memberikan kesan yang sangat baik kepada kulit dan kesihatan.

Baca juga:

Sekiranya kalian ingin memiliki Vivix Shaklee, boleh hubungi kami di talian 019 397 9157 atau klik butang Whats App di sebelah kiri blog untuk maklumat lanjut.

Your Bestie:
Hayati Suki (SisYat)
Pengedar Sah Shaklee
019-397 9157
COD Kapar / Klang
Pengeposan ke seluruh Malaysia dan luar negara
Continue Reading

Monday, 19 October 2020

Kebaikan Polifenol Untuk Mendapatkan Kulit Yang Sihat Dan Cantik

Kebaikan Polifenol Untuk Mendapatkan Kulit Yang Sihat Dan Cantik | Menjadi idaman setiap indidvidu untuk memiliki kulit yang sihat dan cantik tanpa masalah seperti kulit kusam, kulit berjerawat, pigmentasi dan tidak berseri.


Sekiranya ini berlaku, keyakinan diri akan menjadi rendah. Jadi, untuk mengelakan diri sendiri menjadi rendah diri dan kurang keyakinan, haruslah menjaga kulit wajah dengan baik.

Kulit yang sihat dan cantik bermaksud kulit yang mempunyai tahap kelembapan yang optimum dan licin disamping tidak mempunyai masalah kulit seperti pori-pori terbuka, kedutan halus dan kusam.


Punca utama kerosakan kulit adalah kehilangan kelembapan kulit disebabkan oleh sinar UV. Jadi, bagaimana nak dapatkan kulit yang sihat dan cantik serta dapat mengekalkan begitu? Nak mengekalkan tahap kelembapan kulit pada tahap optimum?

Cara terbaik untuk mendapatkan kulit yang sihat dan cantik ialah dengan mengamalkan pemakanan yang tinggi antioksidan seperti Vitamin A, Vitamin C dan Vitamin E. Selain daripada Vitamin ACE ini, polifenol juga membekalkan sumber antioksidan yang tinggi.

Kebaikan Polifenol Untuk Kulit Sihat Dan Cantik

7 Kebaikan Polifenol Untuk Mendapatkan Kulit Yang Sihat Dan Cantik


1) Polifenol Melindungi Kulit Daripada Kerosakan Sinar UV
  • Polifenol digunakan untuk pencegahan kesan terbakar akibat sinar matahari kerana polifenol mengurangkan kesan kerosakan sinaran ultraviolet A (UVA) dan ultraviolet B (UVB) pada kulit.
  • Berdasarkan kajian yang dijalankan, terdapat bukti bahawa polifenol dalam bentuk oral dan topikal dapat memberikan perlindungan dari kerosakan UV dan panahan matahari dan sangat bermanfaat untuk kesihatan kulit.

2) Polifenol Mengurangkan Penuaan Pramatang Dan Pembentukan Kedutan Serta Garisan Halus
  • Kedutan dan garisan halus terbentuk kulit mulai kehilangan kolagen yang membuatkan daya elastik kulit semakin berkurang. Polifenol membantu pengeluaran kolagen untuk menganjalkan kulit, menghalang kedutan dan kendur dan menggalakan pembentukan tisu yang sihat supaya dapat menikmati kulit yang sempurna tanpa cela.

3) Polifenol Menyokong Pengeluaran Kolagen Yang Sihat
  • Kolagen dan elastin yang terurai akibat radikal bebas dan akan mengakibatkan kulit kendur dan kurang anjal. Polifenol bertindak sebagai penghalang radikal bebas, membantu pembentukan semula kolagen dan kulit mampu membaiki selnya sendiri untuk menjadikan kulit yang lebih sihat dan sempurna

4) Polifenol Menggalakan Kulit Yang Tegang Dan Kelihatan Lebih Muda
  • Polifenol juga merupakan bahan penjagaan kulit yang kuat. Diterapkan secara topikal, polifenol dapat membantu memperbaiki dan meremajakan kulit anda, kata Mraz-Robinson. Kajian menunjukkan bahawa menggunakan polifenol pada kulit anda dapat melindunginya dari barah dan bentuk kerosakan akibat cahaya matahari yang lain.
Baca juga:

5) Polifenol Lindungi Kulit Daripada Keradangan Akibat Sinaran UV
  • Kulit yang terdedah kepada sinaran UV akan mengalami kemerahan dan keradangan, tetapi polifenol membantu menghalang tahap proinflamasi ke dalam kulit. Ini membantu melindungi kulit daripada keradangan akibat sinaran UV tersebut.

6) Polifenol Menghalang Pembentukan AGE

  • Produk AGE (Advanced Glycation End) merupakan sebatian merbahaya yang terbentuk dalam badan dan makanan. AGE merupakan bahan buangan sel yang terbentuk dalam makanan yang terdedah kepada suhu tinggi
  • AGE merupakan bahan buangan sel dan ia terkumpul seiring dengan peningkatan usia.
  • Tahap AGE yang tinggi menyebabkan tekanan oksidatif serta keradangan dan menjadi punca berlakunya hilang keanjalan kulit, kulit cepat berkedut dan proses penuaan menjadi lebih cepat. Polifenol membantu menghalang pembentukan AGE Protein dan manjadikan kelihatan muda, jelita dan lebih anjal.
  • Quecerin merupakan polifenol yang terdapat dalam buah beri dan terbukti berkesan untuk menghalang pembentukan Advance Glycation End (AGE) sehingga 60%.

  • Keputusan kajian makmal menunjukan bahawa campuran Polifenol dan Rejuvetrol menghalang pembentukan AGE protein, yang mingkin menyebabkan penuaan selular.

7) Polifenol Mengurangkan Pembentukan Pigmentasi
  • Kajian klinikal terkini menunjukan polifenol menggalakan penghasilan kulit sihat dan berseri dengan melindungi kulit daripada sinaran UV yang menjadi punca utama kepada pembentukan pigmentasi atau jeragat.

Jadi, untuk menjaga keserian dan keremajaan kulit yang sihat dan cantik amatlah disarankan mengambil makanan yang mempunyai sumber polifenol dalam diet harian.

Baca juga:

Memilih makanan atau suplemen dengan sumber polifenol premium tidak terhad pada masa ini. Tetapi perlu memilih dengan beberapa kriteria seperti tahap selamat sesuatu produk, mempunyai kajian dan tahap keberkesanan.

Your Bestie:
Hayati Suki (SisYat)
Pengedar Shaklee Sejak 2012
-Yang sedang ambil polifenol-
Continue Reading

Saturday, 17 October 2020

Jenis-Jenis Polifenol Dan Sumbernya

Polifenol sangat terkenal dengan kebaikannya kepada kesihatan tubuh badan manusia dan dihasilkan daripada kumpulan kimia berasaskan tumbuhan yang rumit. Mereka ditemui dalam makanan sehari-hari dan boleh didapati juga sebagai makanan tambahan.

Antara fungsi Polifenol ialah:
  1. Antioksidan yang kuat
  2. Perangsang tenaga di dalam sel dan meningkatkan kesihatan yang hebat.
Dimanakah Polifenol boleh didapati?

Kandungan polifenol yang tinggi terdapat di dalam beri, ceri, delima, epal, kacang hijau dan teh hijau. Ini adalah diantara sumber yang membekalkan polifenol.

Jenis-Jenis Polifenol Dan Sumbernya

Jenis-Jenis Polifenol Dan Sumbernya

Dari segi kimia, polifenol mempunyai struktur berbentuk cincin yang sama. Oleh itu, polifenol dikelompokkan kepada beberapa jenis berdasarkan perbezaan tersebut iaitu: 
  • Asid Fenolik
  • Flavonoid
  • Stilben
  • Lignan 
  • Amida Polifenol.
  • Antisianin

Jenis Polifenol #1 : Asid Fenolik

Asid Fenolik termasuk sebatian yang terdapat dalam kopi, teh, anggur, wain merah, buah beri, buah kiwi, plum, epal, dan ceri. Mereka juga boleh ditemui dalam buah-buahan dan sayuran lain termasuklah bijirin dan jagung.

Asid fenolik adalah banyak terdapat dalam diet harian dan mudah diserap melalui dinding saluran usus kita.

Jadi, ia tidak sepatutnya mempunyai banyak masalah  untuk anda mengambil asid fenolik ini dalam diet harian dengan secukupnya. Secara amnya, asid fenolik berfungsi sebagai antioksidan dan juga sebagai anti-radang di dalam badan.

Jenis Polifenol #2 : Flavanoid


Merupakan sekumpulan polifenol yang berfungsi sebagai antioksidan dan agen anti-radang. Flavanoid dibahagikan kepada beberapa kumpulan iaitu:
  1. Flavon
  2. Flavonols
  3. Flavanones
  4. Isoflavones
  5. Anthocyanidins
  6. Chalcones
  7. Catechins.
Flavonoid terdapat dalam pelbagai jenis makanan berasaskan tumbuhan termasuk buah-buahan, sayur-sayuran, kekacang, wain merah, dan teh hijau. 

Flavonoid-kadang-kadang dipanggil "bioflavonoids" dan sering dijual sebagai makanan tambahan.

Baca juga:

Jenis Polifenol #3 : Stilbenes

Sekumpulan kecil bahan kimia tumbuhan dan resveratrol yang paling terkenal dan yang paling banyak dikaji. 

Resveratrol didapati dalam wain merah, blueberries, cranberry, dan kacang. Mengambil makanan ini telah dikaitkan dengan kesihatan jantung yang lebih baik.


Sukar untuk mengetahui berapa banyak manfaat yang diperoleh daripada resveratrol. Walaupun kajian makmal menunjukkan bahawa ia berfungsi sebagai agen antioksidan dan anti-radang di beberapa haiwan makmal, terdapat penyelidikan yang sangat kecil yang menunjukkan bahawa ia mempunyai kesan nyata terhadap kesihatan manusia.

Baca juga:

Jenis Polifenol #4 : Lignans

Polifenol jenis ini mudah didapati dalam kekacang, bijirin, bijirin, buah-buahan, alga, dan sayur-sayuran. Sumber yang terbaik termasuk biji rami dan bijan.

Makanan yang kaya dengan lignans boleh menjadi baik untuk kesihatan kardiovaskular, tetapi kajian penyelidikan pada manusia pada umumnya kurang berkualiti. Selain itu, tidaklah mudah untuk makan banyak biji rami dan bijan melainkan jika anda mengambilnya sebagai makanan tambahan atau menorehkan sesudu biji rami.

Jenis Polifenol #5 :Amida polifenol

Jenis polifenol ini dapat ditemui pada capsaicin pada cabai dan avenanthramides pada oat atau gandum. Polifenol juga banyak ditemukan pada tanaman herbal seperti daun kelor. 

Selain sebagai antioksidan, amida polifenol juga memiliki efek sebagai anti-radang.

Jenis Polifenol #6 : Antosianin

Warna warni pada beragam jenis buah dan sayuran adalah berkat kandungan zat antosianin. Tidak hanya memberi warna yang indah dipandang mata, zat ini juga ternyata merupakan salah satu jenis polifenol yang baik bagi kesehatan.

Apakah manfaat kesihatan yang boleh diberikan Oleh Polifenol?

1. Meningkatkan tenaga
2. Membantu membina sendi yang kuat
3. Meningkatkan imuniti badan
4. Menajamkan minda
5. Meningkatkan kesihatan produktiviti

Baca juga:

Semakin banyak info berkaitan polifenol, semakin banyak ianya dapat membantu kita untuk memilih polifenol dalam diet harian.

Ambil polifenol dengan secukupnya daripada sumber yang betul agar dapat membantu kehidupan yang lebih baik.

Sumber:

Your Bestie:
Hayati Suki (SisYat)
Pengedar Shaklee Sejak 2012
-Yang sedang ambil polifenol-
Continue Reading

Thursday, 15 October 2020

8 Kebaikan Polifenol Untuk Kesihatan

Hampir sebahagian besar aktiviti tubuh seperti proses metabolisme amat memerlukan polifenol.

Proses metabolisme di dalam tubuh akan membentuk radikal bebas secara semulajadi. Radikal bebas yang terbentuk akan menyebabkan sel-sel tubuh menjadi rosak. Pelbagai kajian telah dijalankan dan ternyata polifenol bermanfaat untuk membantu mencegah kerosakan sel akibat akibat daripada radikal bebas, infeksi, 

Selain terbentuk daripada proses metabolisme badan, radikal bebas juga terhasil daripada pencemaran, asap rokok, sinar matahari dalam jangkamasa yang lama, atau terlalu banyak mengambil makanan segera.

Apa Yang Dimaksudkan Dengan Polifenol?

Polifenol adalah sebatian yang dihasilkan dari tumbuh-tumbuhan dan buah-buahan. Ia memberi warna sambil melindungi tumbuhan tersebut daripada penyakit dan jangkitan.

Apakah itu polifenol?

Polifenol merupakan unsur antioksidan kuat, yang akan melindungi tubuh kita dari kerosakan sel akibat radikal bebas.

Manfaatnya bilamana antioksidan tinggi dalam badan maka ia menjadi anti / rintangan kepada proses penuaan dengan cepat, anti inflamasi, juga anti-kanser kepada tubuh badan manusia..

Jadi kesimpulannya, manusia perlu mengambil polifenol bagi menghalang penuaan sel badan dengan cepat dan juga pertumbuhan sel kanser dalam tubuh mereka.

8 Kebaikan Polifenol Untuk Kesihatan

Kebaikan Polifenol #1 : Badan Rasa Lebih Bertenaga

Kebaikan Polifenol #1 : Rasa lebih bertenaga

  • Polifenol meningkatkan penghasilan tenaga dalam sel badan.

Kebaikan Polifenol #2 : Kulit Kelihatan Lebih Muda

Kebaikan Polifenol #2 : Kulit kelihatan lebih muda

  • Polifenol merangsang pembaharuan sel, melindungi kulit daripada kerosakan UV dan turut menghalang kulit daripada kerosakan kolagen.

Kebaikan Polifenol #3 : Jantung Lebih Kuat

Kebaikan Polifenol #3 : Jantung Lebih Kuat
  • Radang yang terjadi kepada jantung menjadi punca jantung tersumbat dan menyumbang kepada penyakit jantung. Polifenol pula dapat membantu mengawal tekanan darah yang lebih sihat, dan mengurangkan kadar keradangan pada salur darah.

Kebaikan Polifenol #4 : Polifenol Membaiki Fleksibiliti Sendi

Kebaikan Polifenol #4 : Polifenol Membaiki Fleksibiliti Sendi

  • Sifat polifenol yang anti radang (anti-inflamasi) membantu melawan keradangan sendi dan mengurangkan sakit pada sendi.

Kebaikan Polifenol #5 : Polifenol Mengawal Paras Gula

Kebaikan Polifenol #5 : Polifenol Mengawal Paras Gula

  • Polifenol boleh membantu meningkatkan sensitiviti insulin dan merangsang penghasilan insulin dengan mengawal aktiviti kawalan gula dalam darah.

Kebaikan Polifenol #6 : Polifenol Membantu Penglihatan Menjadi Lebih Tajam

Kebaikan Polifenol #6 : Polifenol Membantu Penglihatan Menjadi Lebih Tajam

  • Untuk membantu masalah mata yang tidak sihat, pengambilan polifenol membantu menyokong kesihatan mata.

Kebaikan Polifenol #7 : Polifenol Membantu Kurangkan Berat Badan

Kebaikan Polifenol #7 : Polifenol Membantu Kurangkan Berat Badan

  • Polifenol membantu proses detoks pada badan dan meningkatkan tahap metabolisme. Fungsi polifenol dalam badan adalah untuk membuang segala toksin dalam badan yang menjadi punca kepada tahap metabolisme berada pada tahap rendah.
  • Metabolisme rendah, berat badan sukar diturunkan.

Kebaikan Polifenol #8 : Polifenol Memberikan Rasa Sihat Berpanjangan

Kebaikan Polifenol #8 : Polifenol Memberikan Rasa Sihat Berpanjangan

  • Pengambilan polifenol membantu mengurangkan risiko penghasilan sel abnormal dalam badan. Dalam sel badan manusia ada dua potensi untuk sel berkembang samada menghasilkan sel normal ataupun sel abnormal. Sel abnormal memberi peluang kepada badan untuk menghadapi permulaan penyakit kanser.
  • Jadi, pengambilan polifenol dalam diet harian dapat mengurangkan risiko penghasilan sel abnormal dan juga membantu mengurangkan risiko penyakit kanser.

Baca juga:

Untuk memiliki kehidupan yang sihat dan seimbang, penjagaan seihatan badan yang optimum amatlah digalakan. Memiliki gaya hidup dan sihat serta menjaga pemakanan yang membantu badan lebih bertenaga adalah kombinasi kehidupan yang sihat.

Your Bestie:
Hayati Suki (SisYat)
Pengedar Shaklee Sejak 2012
-Yang sedang ambil polifenol-
Continue Reading

Wednesday, 14 October 2020

Resepi Nasi Kerabu Tumis Kelantan Ikan Celup Tepung Paling Senang Dan Sedap

Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat di Selangor, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya dah bermula pada hari ini.

Jadi, ada yang mendapat kelonggaran bekerja dari rumah daripada ketua jabatan.

Walaupun tak semua daripada ibu-ibu yang bekerja mendapat kelonggaran ini, tapi ianya satu rezeki kepada yang mempunyai ketua jabatan atau bos yang memahami dan memberi pertimbangan dalam isu ini.

Sisyat antara yang bertuah.

Makanya, hari ini Sisyat bekerja dari work station untuk kerja pejabat dan dari dapur untuk anak-anak dan suami.

Terjadilah menu nasi kerabu tumis Kelantan paling senang dibuat dan sedap dimakan.

Nasi Kerabu Tumis Kelantan Ikan Celup Tepung

Resepi Nasi Kerabu Tumis Kelantan Paling Senang Dan Sedap

A) Bahan-Bahan Untuk Sambal Tumis
  1. Bawang besar Holland - 1 labu
  2. Bawang merah kecil - 5 biji
  3. Bawang putih - 5 ulas
  4. Halia - 1 inci
  5. Cili giling - 4 sudu besar ATAU Cili Kering - 10 biji
  6. Santan kotak - 200ml
  7. Air masak - 1 cawan
  8. Budu - 2 sudu besar
  9. Serai - 3 batang
  10. Asam keping - 2 atau 3 keping
  11. Gula
  12. Garam
  13. Maggi secukup rasa
Cara membuatnya:
  • Blend bersama bawang besar holland, bawang merah, bawang putih dan halia sehingga lumat.
  • Tumiskan bahan blend tadi sehingga naik bau wangi. 
  • Masukan cili giling dan kacau perlahan sehingga pecah minyak
  • Masukan santan dan budu. Jangan biarkan tanpa kacau kerana ia boleh mengganggu tekstur sambal tumis dan santan akan berketul
  • Masukkan air dan kacau lagi.
  • Masukan serai, asam keping, gula, garam dan secukup rasa.
  • Masak sehingga pekat dan pecah minyak.

B) Bahan-Bahan Sambal Ikan
  1. Bawang merah - 5 biji
  2. Serai - 3 batang (dihiris halus)
  3. Ikan kembung / ikan sardin - 7 ke 10 ekor (di rebus)
  4. Kelapa parut - 1 biji (di sangai sehingga garing)
  5. Gula 
  6. Garam
  7. Maggi secukup rasa
Cara membuatnya:
  • Tumbuk lumat bawang merah dan serai.
  • Masukan ikan rebus yang telah dibuang tulang dan tumbuk lagi.
  • Kelapa sangai ditumbuk kasar.
  • Gaulkan semua dan perasakan dengan gula, garam dan Maggi secukup rasa. Seeloknya rasa manis lebih.

C) Kerabu Atau Ulam-Ulaman
  1. Timun
  2. Kacang panjang
  3. Daun kesum
  4. Bunga kantan
  5. Kubis
  • Hiris halus dan gaulkan bersama-sama.

D) Ikan Celup Tepung  Paling Senang Dan Sedap
  1. Tepung jagung - 3 sudu besar
  2. Tepung beras - 3 sudu besar
  3. Serbuk kunyit - 1 sudu kecil
  4. Telur - 1 biji
  5. Air kapur - sedikit (untuk rangupkan tepung)
  6. Sedikit air
Cara membuatnya:
  • Satukan semua bahan-bahan dan celupkan ikan yang nak digoreng.
  • Sediakan bahan celup tepung bergantung kepada jumlah ikan yang nak digoreng.
  • Tahap kepekatan dan kelikatan bergantung kepada anda :-)
Nak lagi sedap dimakan nasi kerabu tumis kelantan ni, boleh tambah telur masin dan solok lada. Memang sedap la!

Gambar mana Sisyat oi?

Tak sempat nak ambil gambar yang baru-baru dihidang tadi. Maafkan saya :-)

-HayatiSuki-
Your Bestie
Continue Reading

Penafian / Disclaimers

#1 Segala testimoni /penulisan tentang produk yang dikongsi dilaman ini BUKAN bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yg mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan terlebih dahulu.

#2 Segala perkongsian kisah peribadi adalah HAK MUTLAK saya dan keluarga. Semuanya adalah berdasarkan pengalaman dan kenangan kami. TIADA berkaitan dengan yang hidup atau yang mati. HANYA KEHIDUPAN KAMI.