Sunday, 12 July 2020

Kenali 10 Jenis Jerawat Dan Kesan Pada Kulit

Kenali Jenis Jerawat Dan Kesan Pada Kulit | Jerawat merupakan musuh kepada kecantikan dan kesegakan setiap individu wanita mahupun lelaki.

Jerawat boleh menyebabkan individu hilang keyakinan diri untuk berhadapan dengan publik. Jadi, kita seharusnya mengenali jenis jerawat untuk memudahkan mencari cara rawatan paling berkesan. Kulit yang sihat adalah kulit tanpa cela terutamanya jerawat.

Kenali Jenis Jerawat Dan Kesan Pada Kulit.

Kenali jenis jerawat adalah sangat penting untuk memudahkan kita mencari jalan penyelesaian paling berkesan. 
Jenis jerawat

10 jenis jerawat yang sering menjadi masalah kepada kehidupan kita.

1. Jerawat Jenis Whitehead

Jerawat jenis Whitehead

Merupakan jerawat yang senang dikenali.

Jerawat jenis ini terjadi ketika lapisan tipis kulit menutup pori-pori dengan sel kulit mati atau kotoran, menciptakan gumpalan bulat putih pada kulit. Jerawat jenis ini disebabkan oleh berbagai jenis faktor. 

Namun, yang paling umum disebabkan oleh minyak berlebihan, sel kulit mati, dan perubahan hormon.

Cara terbaik untuk mengatasi whitehead adalah menjaga kawasan sekitarnya agar bebas dari bakteria dan sel kulit mati. Rata-rata whitehead secara alami hilang dalam waktu sekitar satu minggu. 

Namun, jika jerawat ini tak segera hilang dicadangkan agar mencuci wajah di pagi dan malam hari dengan pembersih wajah yang mengandung asid salisilik.

2. Jerawat Jenis Blackhead

Jerawat jenis Blackhead

Sama seperti whitehead, seorang doktor kulit Jol Schlessinger menjelaskan komedo disebabkan oleh pori-pori tersumbat dan penghasilan minyak berlebihan kerana perubahan hormon. Dia mengatakan whitehead terjadi karena pori-pori tertutup lapisan kulit sehingga menimbulkan komedo yang dibiarkan terbuka dan terkena udara. Inilah yang membuatnya berwarna gelap dan dikenali sebagai Blackhead. 

Untuk mengatasinya, kita perlu amalkan secara konsisten 'scrubbing'/ 'exofliate' demi menghilangkan komedo yang menyumbat pori-pori. 

Scrub / exofliate sangat penting dalam rutin penjagaan kulit muka kerana langkah ini akan menanggalkan sel kulit mati dan mengembalikan kulit yang sihat dan cantik.

3. Jerawat di Zon T

Jerawat jenis ini cenderung tumbuh di kawasan zon T seperti dahi, hidung dan dagu. Jerawat jenis ini biasanya disebabkan oleh polusi dan menghasilkan jerawat merah dan whitehead.

Whitehead biasanya ditemui di kawasan Zon T dan dapat dibasmi dengan produk yang mengandung asam salisilat, benzoyl peroxide, dan retinoid,” kata Dendy Engelman, ahli dermatology dari Manhattan.

4. Jerawat Hormon

Jerawat ini muncul disebakan oleh penghasilan minyak yang berlebihan dan dihasilkan hormon, menyebabkan penumpukan, pori-pori tersumbat, hingga menimbulkan jerawat. Engelman juga mengatakan pil perancang yang biasa diambil oleh wanita juga boleh menimbulkan jerawat.

Oleh karena itu, pilihlah pil perancang yang boleh menyeimbangkan kadar hormon sehingga mampu membersihkan kulit. Sebagai alternatif, kita juga bisa menggunakan co-cyprindiol untuk perawatan hormonal yang dapat digunakan membasmi jerawat yang lebih parah, yang tak berkesan dengan antibiotik.

5. Jerawat Pustula

Jerawat jenis Pustule
Pustula adalah benjolan yang berisi cairan atau nanah pada kulit yang merupakan hasil dari infeksi bakteri di pori-pori.

Menurut Schelessinger, tingkat keparahan jerawat pustula sangat bervariasi. Variasi tersebut tergantung pada berapa banyak dan seberapa cepat jerawat terbentuk. "Pustula yang berukuran lebih kecil akan berkurang secara alami dan dapat di ubati dengan produk yang mengandung asid salisilat,” kata Schlessinger.

6. Jerawat Papula

Jerawat jenis Papula

Papula biasanya muncul dalam bentuk benjolan kecil berwarna merah pada kulit. Benjolan ini biasanya berkelompok dan bisa sangat menyakitkan. Untungnya, papula boleh diubati dengan ubat seperti antibiotik atau perawatan topikal lain seperti tretinoin.

Retinol juga bisa dipakai untuk mengatasi papula.

7. Jerawat Kistik

Jerawat jenis ini biasanya terjadi jauh di bawah permukaan kulit dan sangat menyakitkan.

"Jerawat jenis ini terjadi ketika pori-pori tersumbat oleh minyak dan sel-sel kulit mati, tetapi infeksi itu masuk lebih dalam ke kulit, menghasilkan benjolan merah yang lebih besar dan terisi oleh cairan," kata Schlessinger.

Menurut dia, jerawat kistik biasanya hasil dari perubahan hormon. Inilah yang menjadi faktor jerawat jenis ini kerap terjadi pada remaja, meskipun dapat terjadi pada orang-orang dari segala usia. Untuk mengatasinya, lebih baik berkonsultasi pada doktor untuk menemukan pengobatan yang sesuai. “Biasanya kombinasi antibiotik dan perawatan topikal dengan resep dokter bekerja dengan sangat baik,” papar Schlessinger.

Jerawat jenis ini, kata Schlessinger, juga bisa diubat dengan isotretinoin.

8. Jerawat Fulminans

Melissa Kanchanapoomi Levin, doktor kulit di New York City mengatakan, jenis jerawat ini merupakan bentuk langka jerawat kistik yang parah, dan sering terjadi pada remaja laki-laki.

Jerawat jenis Fulminans

Jerawat ini ditandai oleh nodul dengan radang yang parah dan plak dengan luka terbuka yang melibatkan dada, punggung, dan wajah.

 "Ada juga tanda-tanda sistemik seperti demam, jumlah sel darah putih yang meningkat, nyeri sendi, keterlibatan tulang, dan nyeri otot," tambahnya. Melissa juga mengatakan, untuk mengubati jerawat ini seringkali memerlukan steroid sistemik oral, isotretinoin, dan ubat sistemik lainnya.


9. Jerawat Nodul

Jerawat jenis Nodul / Kistik (Cyst)

Seperti jerawat kistik, nodul adalah bentuk lain dari jerawat yang memerlukan bantuan pakar kulit membutuhkan bantuan dokter kulit. "Jerawat nodular bisa bertahan selama berminggu-minggu atau bahkan berbulan-bulan jika tak ada perawatan yang tepat," kata Schlessinger.

Tidak seperti jerawat kistik, kata Schlessinger, jerawat ini memiliki warna yang mungkin sama dengan kulit atau berubah menjadi merah saat mengalami peradangan. Untuk pengubatan, dia menyarankan agar penggunaan antibiotik dan perawatan topikal yang disarankan oleh doktor kulit.

10. Jerawat Mechanica

Lily Talakoub, selaku ahli dermatologi, mengatakan, jerawat jenis ini terjadi sebagai akibat dari panas dan gesekan.

Jerawat jenis Mechanica

Selain itu, tekanan terhadap kulit, pemakaian perlengkapan olahraga atau pakaian olahraga basah, yang memicu peningkatan iritasi, dan kelebihan minyak juga dapat menyebabkan jerawat jenis ini. Talakoub juga mengatakan, jerawat jenis ini kerap disebut ‘sports-induced acne’ kerana kerap terjadi pada atlet. Untuk mencegah jerawat mechanica, beliau menyarankan agar kita segera mandi usai berolahraga atau berkeringat.

Sumber Asal

Tip Untuk Kurangkan Jerawat

Sekiranya jerawat tumbuh di wajah tanpa ada kompromi, ada tip untuk kalian lakukan iaitu kaedah rawatan secara dalaman ataupun secara luaran

Rawatan Secara Luaran

  • Cuci muka sebaiknya dengan 'Cleanser' yang sesuai.
  • Konsisten memakai masker.
  • Disiplin sapukan krim jerawat
  • Kawal stress dan banyakan bersenam / olahraga
  • Pakai pelembab muka yang bersesuaian dengan jenis kulit.

Rawatan Secara Dalaman

  • Minum air putih secukupnya setiap hari.
  • Dapatkan tidur yang berkualiti 
  • Perbanyakan makan makanan berserat.
  • Kawal stress dan banyakan bersenam / olahraga
  • Hindari makanan berminyak dan jenis kekacang.
  • Ambil makanan tambahan seperti vitamin A, C, E yang bagus untuk kulit kerana ianya bersifat anti-oksidan.
Your Bestie:
Hayati Suki (SisYat)
-Yang pernah memiliki kulit rosak berjerawat-

1 comment:

  1. Banyak juga jenis jerawatnya ya. Ku ada jerawat pasir mcm ruam2 tu kat dahi. On off. Nape ntah. Huuu memang stress ler kalau kata bab Miss J ni 😂

    ReplyDelete

Terima kasih atas komen anda :-)

Penafian / Disclaimers

#1 Segala testimoni /penulisan tentang produk yang dikongsi dilaman ini BUKAN bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yg mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan terlebih dahulu.

#2 Segala perkongsian kisah peribadi adalah HAK MUTLAK saya dan keluarga. Semuanya adalah berdasarkan pengalaman dan kenangan kami. TIADA berkaitan dengan yang hidup atau yang mati. HANYA KEHIDUPAN KAMI.